.

חם בפורום




קבוצת הלימוד של
הפרק היומי בתנ"ך
בוואטסאפ וביוטיוב. הצטרפו אלינו -

עצמאות הילד


 
בימים אלו אנו חוגגים את חג העצמאות למדינת ישראל. אלו ימים שמציינים את השמחה על ההתפתחות השגשוג והצמיחה של עם ישראל בארצו.

אחת המשאלות החשובות ביותר שיש לנו כהורים היא שילדינו יגדלו ויפתחו את עצמם להיות עצמאיים ובעלי בטחון .

לאחרונה פנתה אלי אמא יקרה שבנה הבכור בן ה-11 "הפך" להיות ילד מפונק תלותי וחסר עצמאות. היא מרגישה נואשת ומדמיינת אותו כך גם בהמשך.

האם המודאגת ציינה שהיא מגדלת את כל ילדיה במסירות גמורה ודואגת לכל מחסורם. היא עושה כל שביכולתה על מנת שלא יהיה להם קשה וירגישו טוב ומשתדלת לא לדרוש מהם שום דבר, "רק שיהיו שמחים".

 

אכן, התקווה של כולנו היא שילדינו יהיו שמחים, עם זאת אנו חוששים מכך שילדנו יהיה תלותי ויתקשה להתמודד עם משימות החיים הגדולות.
אחת הדרכים טובות  ביותר  לעזור לילדים להיות שמחים ובעלי בטחון היא ללמדם להיות עצמאיים ושותפים בעשייה ביתית.
 
אולם לפני שנבין כיצד אנו יכולים לסייע באופן מעשי לפיתוח עצמאותם של ילדינו ברצוני להפנות את תשומת ליבנו להנחת יסוד חשובה - לא כולנו שווים. גם כמבוגרים, חלקנו עצמאים יותר, ונוטים להיות מנהלים ומנהיגים וחלקנו מתקשים לקחת את מלוא האחריות על כתפינו וגם לא אוהבים זאת אלא נוטים באופן טבעי להיות מבצעים. גם מבחינה חברתית יש בינינו הזקוקים כל היום לחברים ואחרים אוהבים את השקט שלהם ואת ביתם. צריך להבין שאלה ואלה טובים ונהדרים וממילא לקבל גם את אופיו של ילדינו כחלק ממצב נתון. השוואות לאחים או לחברים לא תורמות, משום שבדרך כזו של שיפוט, הילד יהיה כל הזמן ברמה פחותה מאחרים ואף פעם לא יצליח לענות על ציפיות הסביבה. הדרך לבחון את מצבו של הילד היא לראות אם הוא מתקדם ביחס לעצמו.
 
באופן מעשי- פיתוח העצמאות של ילדים מתחיל בגילאים צעירים מאוד, בכל גיל ניתן לעודד לעצמאות בתחומים רבים כגון: בעזרה בבית, בלימודים ובחברה.
כמעט בכל גיל חשוב לחנך לעצמאות, חשוב לכוון את הילדים לעשות דברים לבד, וללמוד מה לומר להם לאחר שנכשלו ואיך לדרבן אותם לנסות שוב. ישנם משפטים שיוכלו לעזור להם ולכם בתהליך של פיתוח העצמאות:
 
1. "הצלחת מצוין לילד בגילך"
כשאנחנו מעודדים את הילד לעצמאות, אנו מבקשים שהוא יעשה דברים לבד. מן הסתם, הפעמים הראשונות יהיו לו קשות כי הוא לא יודע או לא רגיל לעשות את אותה פעולה לבד. למשל, לשתות מכוס לבד או לסדר את חדרו לבדו. במקום להסתכל על חצי הכוס הריקה או על מבחן התוצאה הסופית שלפיו הילד אולי נכשל במשימה, חשוב להדגיש את מה שהילד כן הצליח בו ולו חלקית, ולהחמיא לו על כך. למשל: "חדרך יותר מסודר, זה נהדר בשביל הפעם הראשונה".

2. "לפעמים לוקח זמן עד שלומדים לעשות דברים לבד. גם לילדים וגם למבוגרים".
חשוב לתת לגיטימציה לכך שהילד לא מצליח בפעם הראשונה או לא צולח את המשימה במלואה.

3. "לא נורא שלא הצלחת, יותר חשוב שניסית"
אם ילד ניסה ונכשל, חשוב מאוד לא לתת לו להתייאש ולעודד אותו להמשיך לנסות. הבעת הערכה לאומץ לנסות משהו תגרום לילד לא להתייאש ולהמשיך לנסות להיות עצמאי.

4. "אני סומך עליך שאתה יכול לעשות את זה"
הילד לומד על עצמו, על יכולותיו ועל הדברים שהוא מסוגל לעשות, מאופן ההתייחסות שלנו אליו. חשוב לשדר לילד שאנו מאמינים ביכולותיו כדי שגם הוא יאמין בהן.

5. "אתה יכול לבד, כל הכבוד שהצלחת לבד"
בגיל הרך העידוד לעצמאות נעשה בעיקר על ידי מתן אפשרות לעשייה יותר מאשר במילים עצמן. לדוגמה, אם הילד נופל, צריך לעודד אותו לקום ולא לרוץ ולהרים אותו בצעקות בהלה. אפשר לעזור לו על ידי האמירה "אתה יכול לקום" ולאחר שהוא קם, חשוב לעודד אותו במשפט כמו: "כל הכבוד שקמת לבד, יפה מאוד".

6."אני תמיד כאן לעזור לך, אך עליך לנסות להתמודד קודם בכוחות עצמך"
מגיל שבע ומעלה ניתן   לעודד ילדים לעצמאות באמצעותשיחה מעמיקה על הנושא ולחזק אותם בעזרת משפטים שמעבירים את המסר שאנחנו מאמינים ביכולתם להצליח. חשוב לילד בכל גיל לדעת שיש גב חזק ויציב מאחוריו, כשהוא מנסה לעשות דברים ולהתמודד בכוחות עצמו, רק כך הוא יעיז וינסה, ולא יפחד גם להיכשל. מידת העצמאות של הילד תיקבע על ידי מידת העצמאות שהוריו יאפשרו לו ועל ידי הביטחון העצמי שלו. זה עובד גם בכיוון ההפוך: מידת הביטחון העצמי נקבעת על ידי היכולת של הילד לעשות דברים בכוחות עצמו ולהצליח בהם.





שנזכה לחגוג עם ילדינו את עצמאותם והתפתחותם הבריאה ביחד עם עצמאות המדינה.


נורית אלבז, יועצת חינוכית.

 

כתובת: ת.ד. 210 קרית מלאכי   טלפקס: 08-8503823   מייל: merkaznerya@gmail.com