.

חם בפורום




קבוצת הלימוד של
הפרק היומי בתנ"ך
בוואטסאפ וביוטיוב. הצטרפו אלינו -

חוסן נפשי בילדים


לנורית שלום!
 קוראים לי ורדית ואני אם לשני ילדים .הבכור בכיתה ב' והשני בגן חובה.
אומנם כבר עבר שבוע מסיום המבצע "עמוד ענן" אבל אני כהורה שחווה את כל הזמן הזה עם ילדי בבית נשארתי עם שאלות רבות ביחס להתנהגות ילדי. הימים היו לא פשוטים לכולנו האזעקות שהקפיצו את כל המשפחה לממ"ד אם זה באמצע הארוחה, מהשינה, מהמשחק או כל פעילות אחרת שבשו לנו את שלוות החיים. רוב הזמן השתדלתי להישאר רגועה, לפעול לפי ההוראות ולכוון את ילדי מה עליהם לעשות ואח"כ לחזור לשגרת היום עד כמה שאפשר. במהלך המלחמה הבחנתי שהתגובות של ילדי היו ממש שונות.
ילד אחד היה נכנס ללחץ ממש היסטרי בוכה הרבה, כוסס את ציפורניו, נצמד אלי ואף מתקשה לישון בלילה ולעומתו הילד השני מצליח לנהל את יומו באופן רגוע ושלו יחסית.
חשוב לי להבין איך אפשר להסביר את ההתנהגות ההפוכה של ילדי הרי הם גדלים "בבית אחד"?
וכיצד אני יכולה לעזור לבני ההיסטרי ללמוד להתמודד יותר טוב ברגעי הלחץ ?

 




שלום ורדית,

אני שמחה שאת שואלת  על התמודדות ילדיך בעת המבצע למרות שהמבצע כבר מאחורינו.

אין ספק שעברנו ימים של מתח ודאגה למשפחתנו , לתושבי הדרום ולחיילנו וב"ה אנו כרגע בהפסקת אש וחזרנו לשגרה. לזמן זה יש חשיבות גדולה מאוד להתבוננות ולמידה על עצמנו איך הגבנו מה היה קשה לנו? ומה עזר לנו להתמודד? כדי שנוכל לפתח בעצמנו עמידה טובה יותר במצבי לחץ אם חס וחלילה יחזרו.

בשאלתך את טוענת שאינך מבינה איך שני ילדים הגדלים בבית משותף, עם אותה דרך חינוכית מגיבים כל כך שונה למצב דומה.

ההבדל העיקרי בין שני ילדייך היקרים הוא בעצם רמה שונה של חוסן נפשי שכל אחד פיתח בעצמו.

ננסה להעמיק בנושא ומקווה שתהיה לך תשובה כיצד את יכולה לקדם את הילד הנלחץ וכיצד לשמר את הכוח של הילד המתמודד.
 

מהו חוסן נפשי?
על פי ד"ר מאיה דרור חוסן נפשי מוגדר כיכולת להסתגל בצורה טובה ללחץ, קשיים או אירועים בלתי צפויים. זה לא אומר שהילד לא יחווה צער, עלבון או קושי. זה לא אומר שלא יהיה רגיש לדברים שקורים לו. אבל זה בהחלט אומר שתהיה לו היכולת להתאושש ולהמשיך הלאה.

ילדים נולדים עם רמות שונות של חוסן נפשי. רוב ההורים מסוגלים להעיד האם הילד שלהם "רגיש" או "עמיד" כבר מגיל צעיר. אמנם הנטיות יכולות להיות מולדות, אבל חשוב לדעת שהן ברות השפעה. בכל גיל ניתן לסייע לילדים לפתח חוסן נפשי ולחזק את יכולת ההתמודדות שלהם ואת העמידות שלהם בפני גורמי לחץ, אבל חשוב לזכור לא ניתן לעשות זאת על ידי "לחיצה על כפתור", זהו תהליך ארוך ולא פשוט.


אז איך עוזרים לילדים לפתח חוסן נפשי? נעמוד על שלושה מרכיבים עקריים:

1. כיצד ילדים יכולים לרכוש חוסן נפשי?מודעות עצמית ודימוי עצמי חיובי- אחד המרכיבים החשובים ביותר לפיתוח יכולת עמידות נפשית היא מודעות עצמית לנקודות חוזק. שהילד ידע לומר לעצמו:" אני שחקן כדורגל מצוין" או "אני מוכשרת בריקודי מחול" מודעות זו מסייעת בבניית דימוי עצמי חיובי ואמונה של הילד בעצמו וביכולתו. כך יוכל, גם אם נכשל, ללמוד, לצמוח, להתקדם, לתקן טעויות ולשמור על אמונה שבפעם הבאה יצליח יותר.

לכן מומלץ לסייע לילדים לפתח מודעות לרגשות, למחשבות ולהתנהגויות שמקדמות או חוסמות אותם. כדאי ללמד ילדים ללמוד מניסיונות, לגלות דברים חדשים על עצמם, מה הדברים שקשים להם, שמלחיצים או מצערים אותם. ללמד אותם מה הוביל להצלחה, איך לעשות יותר מאותו דבר או מה לעשות פחות. כך, יוכל הילד ללמוד מהן נקודות החוזק וגם החולשה שלו בצורה מותאמת למציאות.

חיבור של הילד לעולם הרגש, יאפשר לו לתרגם בהמשך את מחשבותיו ורגשותיו לפעולות, באופן שיתרום לו להסתדר עם ילדים, לוותר או להתעקש בשעת הצורך, לנהל קונפליקטים עם ילדים בצורה יעילה ולווסת את רגשותיו. חיבור זה יכול להתקיים כמעט בכל סיטואציה בחיי היום-יום. המבוגר הוא זה שיכול לכוון את השיחה למקומות רגשיים ולשאול, למשל: "איך הרגשת כשיונתן קרא לך בשם גנאי?" או "איך הרגשת כשהכיתה שלך הפסידה בתחרות?".או "איך הרגשת כששמעת את האזעקה?"

ילדים שגדלים בסביבה המקדמת מודעות לעולם הרגשי, רוכשים מיומנויות של וויסות רגשי, יכולות חברתיות, תשתית לדימוי עצמי חיובי ותחושת ביטחון בעצמם ובעולמם.


כיצד ילדים יכולים לרכוש חוסן נפשי?2. פיתוח תחושת מסוגלות ושליטה -אנשים חשים סיפוק רב יותר מחייהם כשיש להם אפשרות להחליט החלטות משמעותיות לגבי עצמם, הדבר מגביר את תחושת השליטה על המתרחש בחייהם, גם ילדים יכולים לקבל החלטות לגבי חייהם, כבר מגיל צעיר מאוד: "מה תרצה ללבוש - את החולצה הירוקה או הכחולה?", "מה תרצה לאכול - שניצל או קציצות?" וכיוצא בזה. הצלחה בביצוע משימות ובשליטה על מיומנויות שנרכשו, יוצרת אצל הילד לאורך חייו תחושת מסוגלות עצמית, התורמת לבניית חוסן נפשי. גם בעת מלחמה ניתן ליצור לילד תחושה של שליטה בכך שהוא יחליט מה הוא מעדיף לעשות בזמן ההמתנה בממ"ד לצייר או לשחק במכוניות .
 

3. אופטימיות -מרכיב נוסף שיכול לסייע לילדים בבניית חוסן נפשי הוא אופטימיות ואחיזה באמונה שהדברים הרעים בחיים יחלפו. חשוב ללמד את הילד להיות אופטימי ולהאמין שיהיה טוב, גם אם קשה עכשיו. וגם אם קשה - אפשר להתגבר ויש דברים טובים בפתח. הצבת מטרות ותכנון לעתיד יכולים לסייע בבניית אופטימיות ולהקנות לילד תחושה שיש למה לצפות ויש לאן לשאוף .אפשר לתכנן ביחד איזה הפתעה הוא יכין לחברים כשיחזור לגן אחרי המלחמה.
 




בתפילה לימים טובים ושקטים לך, לבני משפחתך ולכל בית ישראל!


נורית אלבז - יועצת חינוכית
 
 

כתובת: ת.ד. 210 קרית מלאכי   טלפקס: 08-8503823   מייל: merkaznerya@gmail.com