.

חם בפורום




קבוצת הלימוד של
הפרק היומי בתנ"ך
בוואטסאפ וביוטיוב. הצטרפו אלינו -

התמודדות עם החופש הגדול


לנורית שלום,
אני יעל אמא ל- 5 ילדים בגילאי גן עד בי"ס יסודי. כבר מס' שבועות אני חוששת מפני החופש הגדול הקרב ובא. החופש של השנה שעברה היה מבחינתי וגם מבחינת ילדי ממש לא מוצלח בלשון המעטה. השעמום היה גדול, המריבות בין האחים היו בלתי נסבלות והשעות שהם צפו בטלויזיה ובמחשב היו בלתי הגיוניות . פשוט חיכיתי שהסיוט הזה יגמר!
עכשיו, כשהחופש הגדול מתקרב אני לא יודעת מה לעשות. אבל דבר אחד ברור לי, אני לא יכולה להרשות לעצמי בשום פנים ואופן שהמציאות הזו תחזור על עצמה.
אשמח לקבל כמה רעיונות איך להתמודד עם ילדי בחופשה ולהפוך את הזמן למהנה יותר.

 



שלום יעל,

החופש הגדול, שאנו עומדים בפתחו הוא אחד האתגרים הבולטים להורות שלנו. דווקא כשאין מסגרת חיצונית, כשיש לנו שעות נוספות עם ילדנו בבית, אנו נפגשים בעוצמה רבה יותר עם ההרגלים שהנחלנו לילד, עם התגובות שלנו ושלהם, עם פערים בציפיות, ובעיקר עם היכולת שלנו ליצור מסגרת משפחתית יציבה ונעימה בתוך זמן המוגדר כ"חופש".

הציפיות השונות והפערים בינינו לבין הילדים הינם הבסיס לחלק גדול מהקשיים שמביא עמו החופש. הילדים שלנו מחכים כבר כמה חודשים לחופש ה-ג-ד-ו-ל! לא פעם ניתן לזהות כי מבחינתם חופש זה חופש מהכל... אין לימודים, עושים מה שמתחשק, מתי שמתחשק ואיך שמתחשק... ומהצד השני, אנו כהורים לא רואים זאת בצורה כזו.

מבחינתנו, חופש אינו הפקרות, חופש אינו מבטא אובדן גבולות. ולכן גם בחופש אנו מוכרחים ליצור כללים ברורים. לילדים לעיתים קשה לקבל זאת, ובתחילה זה יכול לעורר התנגדות, אך כשעושים זאת בצורה נכונה ונעימה, הגבולות והכללים עושים הרגשה טובה לכולם.

צריך לתכנן מראש - לא לזרום!

לפעמים, בתחילת החופש מלווה אותנו תחושה חזקה ש- "באמת מגיע לו חופש ושחרור", ואז אנו מתחילים את החופש בהרגשה של "זרימה חופשית". תעשה מה שמתחשק לך, תנוח, תבלה, תהנה.

אך עם פתיחה כזאת של החופש, מהר מאוד נגיע לדברים שאנו כ"כ חוששים מהם: לשעות מול מחשב, ליציאות ללא גבולות, לקימה מאוחרת ולעיתים גם לחוסר השתתפות במטלות הבית. כשזה קורה, אנו מתחילים לכעוס, לגעור, להעניש ולהיות מתוסכלים.

לכן כדאי וחשוב לבנות ולהגדיר את הדברים מראש. אמנם איננו זקוקים ללוח זמנים מוגדר לכל רגע, אך תאום ציפיות כללי, גבולות ברורים והגדרות יוכלו להקל על כולנו, ולהעניק גם לילדים הרגשה של בטחון ושמירה בתוך החופש הגדול.


איך מתכוננים מראש?

השלב הראשון הוא בתוכנו, ההורים. לפני שאנו יוצרים שיחות עם הילדים או מחליטים החלטות, כדאי לשבת ולחשוב איך אנו רואים את החופש הגדול בבית שלנו? איך אנו מצפים שהמשפחה תתנהל בזמן הזה שכולם בבית? על אילו כללים אנו מוכרחים לשמור? וכן, מה עלולים להיות המוקשים או הקשיים שעלולים לצוף עם כל ילד וילד.

חשוב לזכור כי כל ילד הוא שונה, וממילא כדאי להתאים את הכללים לכל ילד לפי אופיו, גילו וצרכיו. לאחר שהדברים מוגדרים בתוכנו לגבי כל ילד וילד, אפשר לעבור לשלב השני והוא השיחה עם הילדים.

שלב שני- שיחה עם הילדים, חשוב  להסביר לילד את ההגיון שמאחורי המטרות בצורה נעימה, שיחה זו  הינה הזדמנות לחזק בתוך הילדים את ההבנה בחשיבותה של לקיחת האחריות, תכנון מראש וניצול זמן. זמן הוא דבר חשוב. גם בעבור ילדים. חשוב לחפש את הדרך הטובה ביותר על מנת לחזק בתוך הילד את ההבנה, שלא נכון ולא טוב לבזבז את החיים (או את החופש...) מבלי לקחת אחריות על דבר. אפשר לספר סיפור, לתת דוגמאות מהחיים, לפתח דיון על מהו חופש אמיתי, העיקר לנסות להכניס הדברים לליבם, בנחת ובנעימות.
 

הכנת לוח חופש-

במהלך השיחה עם הילדים כדאי להכין יחד לוח חופש מתוכנן ונחמד. לוח החופש (מקושט ויפה...) משדר הרגשה של יציבות, בטחון, של ציפיות וגם של מרחב אישי. באופן כזה שהכל בהיר ומוגדר, אנו מקטינים את הסיכוי לנקודות חיכוך אפשריות.

אפשר להכין לכל ילד לוח חופש משלו, אך כדאי שיהיה גם לוח חופש משפחתי על המקרר או הדלת של הבית. בלוח החופש נכתוב את האירועים השונים הצפויים לנו. אם זה אירועים משפחתיים או חברתיים, ימי הולדת, וכמובן- אירועים אישיים של כל ילד. כל ילד יכול להוסיף מתי יש לו טיול או קייטנה, מתי הוא נוסע לבן דוד או מתי יש לו פעילות בתנועת הנוער. לוח החופש מסייע בכך שהוא מעמיק את הקשרים במשפחה, את החיבור שלנו האחד לשני, ואת אווירת השותפות בחיבור לילדנו.

חשוב לתת לילדים להציע רעיונות לפעילויות שונות ולבדוק איך ניתן לשבץ זאת בלוח האישי או המשפחתי. החוויות המשפחתיות לא מוכרחות להיות יקרות או מרשימות במיוחד. ארוחת צהרים בפארק, פעילויות יצירה נחמדות, שיחות משפחתיות, משחקי קופסא, יציאה משותפת לברכה, נסיעה לגן חיות, הכנת מאכלים מיוחדים ביחד, נסיעה לסבא וסבתא וכדומה, יכולים בהחלט לחזק את החיבור המשפחתי ולתרום לחוויות המשפחתיות המהנות.

עם זאת, חשוב גם לא לוותר על חוויות אישיות עם כל ילד  לתת לכל ילד זמן- רק אתו. לצאת לבד להליכה בערב, להשתתף עמו בחוג, לבשל יחד, לקחת אותו לקניות וכדומה. הזמן הייחודי מחזק את החיבור האישי עם ילד, ממלא את הילד בהרגשה טובה, ומגביר בנינו אהבה ושמחה.

חשוב להיות מודעים לכך, כי בתוך התכנון המקדים הזה יצוצו גם אי הסכמות, כעסים או התמרדויות כאלו ואחרות. חשוב לא להיבהל מהם ובוודאי לא להיכנס למלחמות. מותר להם להביע את דעתם וכעסם, ומתר לנו להקשיב להם. במקומות האפשריים, נגיע עמם להסכמות הדדיות.





אני מאחלת לך חופשה נעימה ומלאת חוויות חיוביות עם בני משפחתך!



נורית אלבז, יועצת חינוכית
 

כתובת: ת.ד. 210 קרית מלאכי   טלפקס: 08-8503823   מייל: merkaznerya@gmail.com