.

חם בפורום




קבוצת הלימוד של
הפרק היומי בתנ"ך
בוואטסאפ וביוטיוב. הצטרפו אלינו -

הרגלי שינה בחופש


 
החופש הגדול במהותו הוא שבירה של שיגרה . אין גנים, אין בתי ספר, מסגרות של חוגים וכדומה.
נראה שלכאורה כל ההרגלים והכללים שנקבעו ונשמרו בקפדנות במהלך הלימודים פשוט נעלמים.
ניתן לחוש זאת בעיקר בזמן ההשכבה של הילדים לשנת הלילה שמתאחרת ונמרחת מאוד.

הורים רבים דואגים לקראת סוף החופשה ,מכך שהילדים יתקשו לחזור למסלול והחזרה לשגרה תשתבש.
מצד שני קיים רצון לאפשר לילדים להרגיש את החופש שמשחרר ומאפשר דברים שלא יכולנו לעשות במהלך השנה. כמו ביקור אצל הדודים, נסיעה לטיולים ובילויים בבריכה ובים.

כל אלה פעילויות שוברות שגרה שלעיתים קרובות מאחרות את שעת ההשכבה ושינת הלילה נעשית מאוחרת מאוד.


 

לפניכם מס' עקרונות שעזרו לכם לשמור על הרגלי שינה נכונים גם בזמן החופשה.
  1. מצאו את האיזון- ישנם שני סוגים של תגובות הורים:
    ישנם הורים החרדים מהחופש ומשבירת השגרה וחוששים שכל מה שהרגילו את הילדים ילך לאיבוד. וסוג אחר של הורים שבתקופת החופש מאפשרים חופש מ'הכל' וכך מאבדים כל סדר ומשמעת .
    האמת נמצאת באמצע , באיזון בין הדברים. החופש  זה זמן של כיף וישנה הזדמנות להינות עם הילדים אבל זה לא חייבת להיות תקופה של בלאגן.
     
  2. שמרו על מס' שעות שינה- הורים צריכים לדאוג שאפילו אם הילדים יוצאים מעט מהשיגרה הם עדיין מקבלים מספיק שעות שינה בהתאם לגילם, ובשעות המתאימות.
    הדבר נחוץ במיוחד בגיל הפעוטות וגיל הקטנים שעבורם השינה היא כמו אוכל ונשימה. הגוף הקטן שלהם זקוק לשינה למרות החופש.
     
  3. כניסה לרגיעה לקראת סוף היום- פעמים רבות ילדים מצויים בפעילויות אקטיביות ומעייפות. כמו בילוי בבריכה ובים.רצוי מאוד לעזור להם להוריד הילוך לקראת הערב כדי להפחית את רמת האדרנלין בגוף. ובכך לעזור להם להגיע רגועים יותר לשעת השינה ולהקל עליהם את ההירדמות.
     
  4. שימרו על הרגלי שינה בסיסיים- חשוב לא להשתמש בחופש כתירוץ לשיבוש הרגלי השינה. אל תאפשרו לילד לישון איתכם בחדר הורים או לצפות בטלויזיה עד שעה מאוחרת .
    אחר  כך תצטרכו לעבוד הרבה וקשה כדי להחזיר את ההרגלים שהשתבשו בחופשה.
     
  5. לשחרר כשיוצאים לנופש- הורים צריכים להבחין בין שבירת כללים בבית לבין מחוץ לבית. לא טוב לשבש את הגבולות במקום בו הם קיימים. אבל במציאות שהיא ממילא יוצאת דופן, גם כללי השינה משתנים.
    אין צורך להתעקש על שעת השינה כאשר יש יציאה חד פעמית כמו אצל סבא וסבתא או בבית המלון. ניסיון כזה יוצר ציפיות בלתי אפשריות אצל ההורים ומביא לתחושת כשלון.
     
  6. חזרו לשגרה לפני פתיחת הלימודים- חשוב לא לחכות ליום האחרון של החופש כדי לחזור לשגרה.
    חשוב מאוד, כמה ימים לפני כן לחזור להרגלי השגרה ולשלב איתם את ההתארגנויות האחרונות לבית הספר ולגנים, השלמת ציוד , סיום מטלות וכדומה.
     




    אני מאחלת לכל ההורים היקרים,
    המשך חופשה מהנה ומועילה עם ילדיכם המתוקים !
     


    נורית אלבז,
    יועצת חינוכית

כתובת: ת.ד. 210 קרית מלאכי   טלפקס: 08-8503823   מייל: merkaznerya@gmail.com