.

חם בפורום




קבוצת הלימוד של
הפרק היומי בתנ"ך
בוואטסאפ וביוטיוב. הצטרפו אלינו -

"נדודי שינה" אצל ילדים
 

לנורית שלום!
שמי רחל ואני אם לשלושה ילדים( גילאים בין 3 ל- 9). אני נתקלת בקושי החוזר על עצמו בכל ערב בזמן ההשכבה לשינה, אחרי שהילדים כבר מאורגנים עם פיג'מות וסיימו ארוחת ערב ומקלחת. אז מתחיל "הסרט" של הנדנודים הבלתי פוסקים: לשתות מים, להתפנות בשירותים, אמירות חוזרות ונשנות כמו: "אמא אני לא מצליח להירדם", "עוד סיפור  בבקשה" או "התוכנית בטלויזיה לא נגמרה עדיין". הקושי הגדול ביותר שלהם הוא ההתמודדות עם הפחד מהחושך, מדמויות דמיוניות  ומחלומות רעים. במקרים אלה הצבת הגבולות כלל לא עוזרת לי ולהם.
דבר זה מביא לכך ששעת השינה ממש מתאחרת אצלנו ולעיתים רבות אני מוצאת את עצמי בשעה עשר וחצי עדיין מתעסקת ב"להרדים" את הילדים.
ההתנהלות הזו ממש מפריעה לי, הדבר גורם למתחים רבים ביני לבין הילדים, וברור לי שכך אי אפשר להמשיך. אני גם מרגישה שהילדים באמת מתקשים להירדם ואני ממש רוצה למצוא את הדרך לעזור להם. אשמח לשמוע רעיונות כיצד להתמודד עם הבעיה.

 




רחל יקרה שלום,

שעת השינה היא התמודדות יומיומית של כל הורה עם ילדיו. הרבה מהילדים הקטנים מתקשים להירדם בלילה וזקוקים לעזרת ההורים בתהליך ההרדמות.

אין ספק כאשר שעת ההשכבה מתאחרת בצורה מוגזמת הדבר פוגע גם בילדים וגם בהורים.

כל ילד צריך לישון לפחות 10 שעות בלילה על מנת להתפתח באופן תקין ובריא. גם ההורה זקוק לשעות שבהן הוא מתפנה לעיסוקיו האישיים ולמנוחה כאשר הילדים ישנים.

אנו כהורים יכולים לסייע ולייעל מאוד את שעת ההשכבה של הילדים וליצור נורמה חיובית בבית של שעה ברורה שבה הילדים נכנסים לישון וההורה מתפנה לעיסוקיו.
 
ראשית ,חשוב להבין מה חשים לעיתים ילדים קטנים ביחס לשינה ובאילו מקרים יש להתייעץ עם גורמי מקצוע נוספים.

"השינה היא מצב של פרידה והינתקות מהדמויות החשובות, ההורים, והיא מעוררת חרדה אצל ילדים רבים", אומר פרופ' שדה. הילד מרגיש קושי אמיתי להתנתק מהוריו, חשוב שנהיה מודעים לכך ושנשדר לילד מסר מרגיע, הדבר יוצר רצף בחוויה של הילד שגם אם הוא לא רואה את הוריו במהלך הלילה הוא יפגוש אותם למחרת בבוקר.

דבר נוסף, ציינת שהילדים צופים בתוכניות טלוויזיה לפני השינה. חשוב לדעת שילדים שצופים בטלוויזיה לפני השינה או קוראים ספרי מתח ואימה בלילה, עלולים להיכנס למצב של סטרס ההופך את השינה לפחות טובה.

חלומות וסיוטים הם משהו שרוב הילדים סובלים ממנו, והם אינם נחשבים כהפרעת שינה. אבל כשהילד סובל מכך במשך זמן ממושך, וכתוצאה מכך הוא מפחד ללכת לישון, מרבה להתעורר בלילה או מסרב לחזור לישון - הרי שאז נוצרת הפרעת שינה ויש צורך להתייעץ עם גורם מקצועי.

במקרים רבים, ילד הסובל משינה בעייתית גורר את ההורים לתגובות בעייתיות, ואלה מחמירות אותה.
 
עבור ההורה, הדבר המרכזי שהוא נדרש לעשות הוא להעמיד גבולות. כלומר, לעמוד מול הדרישה של הילד שהוא יהיה איתו ולידו. חשוב לשים לב, הורים רבים מוותרים ולא מציבים גבולות לגבי שעת השינה משום שהכניסה לעימות עם הילד בעניין הזה מעוררת אצלם אשמה - הם מרגישים שהם רעים ואכזרים, וחשים רחמים כלפי הילד. הורים רבים מרגישים צורך להיות תמיד נגישים לילד ולהיענות לצרכיו. בנוסף לכך, הציווי על הילד לשוב למיטתו עלול לעורר עימותים נוספים בין הילד להורה. ההורה, שרוצה גם הוא לנוח בשעת לילה חושש שהטונים יעלו ומוותר.
 

אז מה עושים?

אין ספק שהטיפול בבעיות שינה אצל ילדים נתון, לפחות ברוב המקרים, במידה רבה מאוד בידי ההורים. חשוב להקפיד על משמעת שינה עם הילדים ולבסס הרגלים בבית ביחס לכך.

חשוב להציג לילדים את השינה כדבר חיובי וכייפי, לעשות משחק רגוע כשהילד מתחת לשמיכה, מומלץ גם להשמיע קלטת שמע שאותה שומעים רק בלילה, לא במקום הקראת סיפור כמובן.

יש ליצור אווירה מתאימה בבית לקראת השינה , כדאי ליצור שגרת התארגנות נוחה ורגועה בשעות הערב: ישנן הכנות כמו צחצוח שיניים, מקלחת, לבוש מיוחד ללילה שכולם תורמים לשינוי האווירה ולכניסה הדרגתית לתוך ההירגעות והשינה.

יש לדאוג שחדרו של הילד יהיה מתאים לשינה, כלומר חשוך, נעים ושקט. כמו כן, כדאי להשאיר את הטלוויזיה מחוץ לחדר השינה, ואם היא מצויה בחדר להימנע מלהשתמש בה כגורם מרדים. נוכחות הורה בזמן ההתכוננות לשינה מומלצת הרבה יותר.
 
וכמובן, שיטת ה 5 דקות הידועה – כאשר ילד בוכה וצורח וקם ממיטתו אומרים לו משפט קצר מאוד:" עכשיו לילה ואתה חוזר למיטה שלך ואני אבוא בעוד 5 דקות לראות מה שלומך" כך ההורה חוזר לחדר לאחר 5 דקות וחוזר על אותה פעולה .חשוב שזה יהיה ללא מתן תשומת לב והתייחסות מעבר לחיבוק ונשיקה . בהדרגה הופכים את ה-5 דקות ל -10 דקות ובכל פעם מאריכים את זמן ההגעה של ההורה. שיטה זו מצויינת גם לתינוקות וגם לילדים גדולים יותר.

אולם לא פחות חשוב מכל אלה, עלינו לתמוך בילד מבחינה רגשית ולסייע לו, בכל גיל, להתמודד עם פחדיו.
דברו עם הילד על פחדיו. ביחס לחלומות, תוכלו גם להסביר לו שבלילה המוח מנסה לעכל דברים שקרו במשך היום. בנוסף, חשוב להעניק לילד כלים להתמודדות, כמו שיחה לפני השינה, עצות כיצד ינהג אם יהיה לו חלום רע, או מתן חפץ שיעניק לו תחושת ביטחון במיטה.




שתזכו להתארגנות ערב נעימה ולשינה טובה ורגועה. 



נורית אלבז
יועצת חינוכית

 

כתובת: ת.ד. 210 קרית מלאכי   טלפקס: 08-8503823   מייל: merkaznerya@gmail.com